Výchovné poradenství a školní metodik prevence

Preventivní program – školní neúspěšnost

1. Charakteristika školní neúspěšnosti

Školní neúspěšnost je z hlediska pedagogicko-psychologického a socio-pedagogického chápána jako selhávání nezletilého v podmínkách školního edukačního programu nejen špatným prospěchem, ale také vytvářením negativních psychických postojů a emočních stavů ve vztahu k vlastnímu učení, ke vzdělávání, k učitelům a obecně ke škole. Nejedná se pouze o špatný prospěch, ale rovněž o vytváření negativních psychických postojů a emočních stavů k vlastnímu učení, vzdělávání, učitelům a škole obecně. Bývá důsledkem nevyváženosti ve vývoji osobnosti žáků, v jejich výkonnosti, motivaci, volních vlastnostech a v neposlední řadě také v rodinném prostředí. Neprospěch je téměř vždy způsoben souborem mnoha příčin, které je třeba včas rozkrýt a přijmout účinná opatření směřujících k nápravě. Podpora školního úspěchu vychází zejména z atmosféry školy, ve které je podporováno učení každého žáka, tedy dobrými mezilidskými vztahy jak mezi žáky, tak mezi žáky a pedagogy. 

 

Strategie předcházení školní neúspěšnosti vychází z vyhlášky č. 27/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění a jejím cílem je vyhledávaní potencionálně neúspěšných žáků a vytváření podmínek ke zlepšení jejich školní úspěšnosti.

 

2. Faktory školní neúspěšnosti

Školní neúspěšnost je vymezena řadou faktorů, především osobností a zdravotním stavem nezletilého, dále rodinným a mimoškolním prostředím a výchovně vzdělávacím procesem ve škole.

Při řešení školní neúspěšnosti je nezbytná spolupráce školy, dalších odborníků, rodiny a samotného žáka. Podpora rodiny je v tomto procesu nenahraditelná i s ohledem na volbu budoucího povolání a budoucí život.

Jedná se o tyto faktory:

  • osobnost dítěte – snížená inteligence, poruchy učení, nedostatečná paměť, emoční labilita, nízká odolnost vůči zátěži,
  • poruchy chování, PAS,
  • zdravotní problémy žáka – dlouhodobá absence,
  • vysoká absence,
  • změna ŠVP v důsledku přestěhování, přechodu na jinou školu,
  • nepodnětné rodinné prostředí, střídavá péče,
  • rodinné prostředí s nezájmem o školu a školní dění, nezájem rodičů o spolupráci se školou,
  • nadměrně ochranitelské rodinné prostředí,
  • dítě ohrožené sociálně nežádoucími jevy (zhoršená rodinná situace, šikana, domácí násilí, problémy ve vztazích v rodině nebo ve škole, ve třídě, ve vztahu s učitelem), ohrožení sociálně patologickými jevy,
  • dítě – cizinec.

 

3. Žák je ohrožen školní neúspěšností, když

  • na konci pololetí z některých předmětů neprospěl, nebo je z některých předmětů nehodnocen,
  • dlouhodobě neplní zadané úkoly,
  • svým chováním soustavně porušuje školní řád a jsou vůči němu uplatňována výchovná opatření,
  • jeho příprava není systematická.

 

4. Doprovodné projevy při školní neúspěšnosti

  • neurotické příznaky – bolesti hlavy, břicha, nechutenství, zvracení, tiky, školní fobie,
  • poruchy chování – zvýšená absence v některém předmětu, nebo celková absence, záškoláctví,
  • obranné mechanismy – ztráta motivace, pocit méněcennosti, fantazie, regrese.

 

5. Přecházení školní neúspěšnosti

  • klást na dítě přiměřené nároky,
  • dbát na jeho pravidelnou docházku do školy, důsledně kontrolovat splnění zadaných úkolů,
  • zdůrazňovat jeho pozitivní stránky,
  • oceňovat jeho jedinečnost,
  • umožňovat žákům vyslovovat vlastní názory,
  • podporovat aktivitu žáků, dát mu příležitost zažít úspěch,
  • motivovat žáky, rozebírat s ním jeho úspěchy,
  • vyhýbat se negativnímu srovnávání,
  • věnovat pozornost rodinnému zázemí žáka.

 

6. Pravidla pro řešení školní neúspěšnosti

Včasné podchycení žákových potíží jednotlivými vyučujícími, ti zejména vyhodnotí, zda jde o ojedinělý výpadek, nebo trvalejší problém, v takovém případě o neúspěšnosti informují rodiče žáka a třídního učitele.

 

Třídní učitel ověří, zda jde o problém spojený jen s jedním vyučovacím předmětem, nebo zda se týká více vyučovacích předmětů, případně i ve spojení s výchovnými problémy.

 

Podle závažnosti problému třídní učitel kontaktuje rodiče, nabídne osobní jednání s jednotlivými vyučujícími, případně s výchovným poradcem, metodikem prevence rizikového chování, školním psychologem či dalšími členy školního poradenského pracoviště. Kromě individuálních pohovorů je možné svolat jednání výchovné komise. O jednáních se vedou písemné záznamy, které vždy obsahují doporučení školy vůči rodičům a postoj rodičů k nim (individuální doučování, vyšetření v PPP, apod.).

 

Je uplatňován třístupňový model péče

  1. Individuální pomoc vyučujícího v rámci běžné výuky.
  2. Zapojení školního poradenského pracoviště.
  3. Zapojení školského poradenského zařízení (PPP/SPC).

 

Základem účinného řešení školní neúspěšnosti je správné rozpoznání příčin, viz výše uvedené faktory.

 

Vedení školy vyhodnocuje, zda ke zvýšené neúspěšnosti nedochází jen u některých vyučovacích předmětů, nebo jen u některých vyučujících. Na toto téma případně zaměřuje svoji kontrolní a hospitační činnost, zajišťuje zpětnou vazbu od rodičů žáků (evaluační dotazníky).

 

Na základě této diagnostiky se stanoví možná opatření:

  • zvýšená motivace žáka k učení – důraz na pozitivní hodnocení, stanovení přiměřeného rozsahu učiva, podpůrné pomůcky (přehledy), využití pomoci spolužáků, podpůrné aktivity – oznamování termínů písemných prací a zkoušení, slovní hodnocení,
  • zajišťování vhodných pomůcek vzhledem k odlišným stylům učení (preference vizuálního, nebo audio vnímání),
  • žáci jsou seznamováni s možnými styly učení a učí se vědomě používat styl pro něj nejvýhodnější,
  • individuální konzultace, doučování, kompenzace nedostatků pomocí speciálně pedagogických postupů (PLPP, spolupráce s PPP, SPC),
  • pomoc při začleňování žáka do třídního kolektivu,
  • stanovení přiměřeného rozsahu učiva,
  • práce zadaná pro domácí přípravu odpovídá žákovým vzdělávacím možnostem,
  • sestavení plánu pedagogické podpory,
  • zvýšená práce pedagogů s kolektivem třídy, náprava narušeného klimatu třídy,
  • vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,
  • včasné informování rodičů o mimořádném zhoršení prospěchu žáka, tak, aby se zvýšenou péčí mohlo zabránit zhoršení souhrnné klasifikace žáka na konci každého pololetí,
  • u žáků, jejichž neúspěšnost souvisí spíše se sociálním znevýhodněním, konzultovat situaci s OSPOD.

 

Škola průběžně vyhodnocuje úspěšnost těchto opatření, dlouhodobě sleduje žáky s riziky neúspěšnosti, poskytuje jim pomoc k jejímu překonání, zohledňuje vnější prostředí ovlivňující výsledky žáků, přijímá případná opatření k zamezení rizikového chování.

 

Na jednání pedagogických rad, předmětových komisí a metodických sdružení je vyhodnocována situace vzdělávání žáků ohrožených školní neúspěšností.

 

Škola si v prevenci stanovuje dlouhodobé cíle

  • vytváření kvalitního prostředí ve třídách a škole,
  • trvalé sledování a vyhodnocování této problematiky, poskytování informací o úspěšných i neúspěšných řešeních,
  • v rámci DVPP rozvíjet klíčové dovednosti pedagogů pro tuto oblast,
  • je poskytována nabídka pomoci pro žáky, kteří potřebují řešit subjektivně náročné životní situace,
  • školní poradenské zařízení vytváří a aktualizuje strategii prevence školní neúspěšnosti, seznamuje s ní pedagogy školy a vyhodnocuje její účinnost.

 

                                                                                                                 Mgr. Milan Petr

                                                                                                                    ředitel školy

Preventivní program – školní neúspěšnost